maandag 25 maart 2013

Geen doel is te ver als je plezier hebt in wat je doet! Wij staken onze hoofden bij elkaar...



Ooit, een lange tijd geleden, hoorde ik in een werkgroepavond met betrekking tot gelaatkunde, over een protocol dat werd gebruikt binnen de gelaatkunde om stap voor stap een hoofd te leren lezen. Eigenlijk was ik dat allang vergeten, of had er gewoon nooit meer aan gedacht. Totdat ik een tijdje geleden besloot om me op een andere manier met de gelaatkunde bezig te gaan houden. Mooi om te ervaren dat er dan ook mensen op je pad komen, die passen bij die nieuwe gedachte. De wet van de gedachtekracht: "dat wat aandacht krijgt groeit", blijkt ook zeker hier te gelden! 

Al sparrende over gelaatkundige zaken met één van mijn gelaatkunde maatjes, Theo (zie zijn eerdere gastblog over de craniometrie), kwam ineens weer het protocol naar boven drijven in mijn hoofd. En wat bleek nu... Het protocol is vele jaren geleden door hem ontwikkeld voor een afstudeerproject mbt de afronding van een opleiding. Ik had daar geen enkel idee van, wat een toeval! Theo heeft het protocol aan mij toegestuurd en ik ben ermee aan de slag gegaan.
Ik wilde van het bestaande protocol iets maken dat laagdrempelig toepasbaar zou zijn voor een brede groep binnen de gelaatkunde. Het vernieuwde plan moest snel te leren zijn, gemakkelijk toepasbaar, logisch, stap voor stap en niet al te ingewikkeld van opzet.
Met het geschreven protocol van Theo als leidraad heb ik erop los “geknutseld”. Het uiteindelijke schematische resultaat wilde ik, zoals altijd, uitgebreid testen en wel zo snel mogelijk! Heel wat wensen en doelen dus.

Gelukkig heb ik op mijn werk in het ziekenhuis een hele schare collega’s die zo lief zijn om zich zo nu en dan vol vertrouwen te onderwerpen als proefkonijnen. En ja hoor…afgelopen vrijdag was het de “testdag”. Een mooi groepje giechelende afwachtende collega’s die zich nieuwsgierig en vooral ook leergierig afvroegen wat die Boetzkes nu weer had bedacht….. 

Een kleine greep uit de lieve kinderzusters van het MMC

Na uitleg volgde de uitvoering en natuurlijk de oefening. Tot mijn verbazing pikte iedereen het protocol razend snel op en bleken mijn collega’s binnen 2 uur instaat tot een schematische basisanalyse, mijn doel was bereikt en dat met zoveel plezier!!!!!! 

Oefenen, oefenen, oefenen!
Met deze ochtend heb ik het schema voor analyse kunnen aanpassen en verfijnen tot een duidelijk en goed werkend protocol! Een protocol waarmee iedereen die een beetje kennis heeft van de gelaatkunde, een redelijke analyse boven water zou moeten kunnen krijgen.

Lieve collega's ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie komst en vooral voor de gezellige lachen-gieren-brullenochtend met veel mooie inzichten. Ik bof maar met zulke mensen om mij heen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten