maandag 26 januari 2015

Met een lach en een traan. Gelaatkunde kijkt terug op 2 mooie lesdagen.

Vandaag geef ik jullie een terugblik op de afgelopen twee daagse cursus gelaatkunde voor beginners. Het is een drukke boel geweest voor mij de afgelopen maanden. Veel voorbereiding gedaan voor mijn cursussen en lezingen. Veel naslagwerken gelezen, onder andere die over de Chinese gelaatkunde, bekeken vanuit de 5 elementen leer. Daar ben ik nog altijd ERG enthousiast over! De 5 elementen geven op een hele mooie beeldende en natuurlijke wijze het verloop van een menselijke karakterstructuur in verschillende levensfases. Zo kun je bijvoorbeeld de elementaire veranderingen zien in de fasen van een opgroeiend kind naar de volwassen leeftijd. Maar ook na het 21e levensjaar blijft het spel van vuur, aarde, metaal, water en hout een zichtbaar aspect in een gezicht en lichaam.
Gelaatkunde blijkt oneindig te combineren met allerlei andere disciplines en levensvisies. Een aantal mooie voorbeelden zijn onder andere voetreflexologie, acupunctuur, astrologie, enneagram en antroposofie. Met de ontmoetingen die ik heb gehad met personen uit verschillende praktijken zijn er mooie inzichten gekomen en werelden voor mij open gegaan.
In de 2 daagse cursus heb ik een poging gedaan om mijn enthousiasme, over deze mooie methode van het kijken naar mensen, over te brengen naar de cursisten en het lijkt er sterk op dat dit goed is gelukt!

Just have fun, smile and keep putting on lipstick!

Lol hadden we en ook de lipstick is aan de orde gekomen :-)
Er is erg veel besproken in deze groep in de twee dagen van de cursus. Het was een fijne, vrij rustige groep en er heerste een dusdanige veilige sfeer, dat er ook ruimte gemaakt kon worden voor minder leuke zaken aangaande ons uiterlijk. Zaken die sommige van ons diep hebben geraakt in onze jeugd of kinderjaren. Het uiterlijk kan soms ongelukkigerwijs immers leiden tot lijden.
Bijzonder genoeg gaat het in dat geval juist om hele sterke en karakteristieke uiterlijke kenmerken. Kenmerken met, doorgaans, een hele speciale en positieve waarde. Geen doorsnee koek, maar andere koek. Helaas is het zo dat, zeker in de jeugdige jaren, men toch liever naar een saai en doorsnee koekje kijkt in plaats van naar een prachtige taart met bijzondere versierselen....
Men wordt in zo'n geval afgerekend op een gezicht dat niet doorsnee is, waarbij men gelaatsvormen bijvoorbeeld aanmerkt als "te groot" of.... "te klein". Ook in mijn geval heb ik in mijn jonge jaren regelmatig te horen gekregen dat ik nogal een grote mond, grote lippen en grote tanden heb... En ja..ik heb ze allemaal! Ik liet mij echter letterlijk niet op mijn kop zitten en gestimuleerd door mijn grote broers en ouders, maakte ik handig gebruik van mijn "tools". Dit ontaarde zich langzaam maar zeker in een letterlijke grote mond met vurige communicatie. Ik zette mijn tanden erin en liet nooit meer los. Werd een "verbale extravert" en heb van mijn, opvallende sluitspier van de ziel mijn talent gemaakt. Het grappige is dat ik me daar blijkbaar zo goed bij voelde, dat de rest van mijn gezicht mee is gaan doen. Nu kan ik er zelf grapjes om maken en denk regelmatig wanneer ik mezelf lachend op een foto zie: "Sjeeej, wat een bek vol tanden!".

Een ander leuk voorbeeld is van een van de cursisten, met van hetzelfde laken een pak. Zij vertelde dat zij expres rode lipstick ging dragen, waardoor de lol van de plagers als sneeuw voor de zon verdween.
We hebben er samen hartelijk om gelachen zoals jullie op de foto kunnen zien! Later zag ik per toeval nog een bijpassende quote staan....ik heb mijn kans gegrepen;-) en deze gekscherend op twitter gepost. We kregen er een prachtig compliment op van een volger, als pleister op onze oude wondjes! Zo zie je maar.

Krassen op de ziel


Elk individu heeft de kans om te leren van minder fijne gebeurtenissen in het leven. Je kan bij de pakken neer gaan zitten, OF je kan je kans grijpen en leren van het leven en er voor de rest van je leven profijt van hebben. Een poging doen om het negatieve te transformeren naar iets moois en waardevols en om naar voren te kijken in plaats van achteruit. Het accepteren van je zijn, met alle extraatjes erop en eraan.
Toch hoort daar een kanttekening bij, want zo gemakkelijk gaat dat niet voor élk persoon. Ons karakter is een optelsom van veel innerlijke- en erfelijke factoren. Soms speelt er bijvoorbeeld extreme onzekerheid mee of een introvertere basis. Dat maakt helaas dat niet iedereen zo snel over negatief verankerde overtuigingen kan stappen, die pesters hebben achtergelaten in onze herinneringen.
Soms zijn de ervaringen zo pijnlijk dat er een aanzienlijk langere tijd nodig is en een heleboel nieuwe positieve ervaringen, om de krassen op onze ziel een plekje te geven. Want helemaal weggaan... doen ze nooit. In het gezicht vindt men dan sporen terug die men heeft opgebouwd om de harde woorden van buiten te kunnen handelen of ontvluchten.

Als laatste wil ik nog graag vertellen over dit onderwerp dat mij al vaak is opgevallen dat een persoon naar een ander kijkt zoals hij of zij zelf is. Personen die doorgaans "lelijk" en veroordelend kijken naar een ander, hebben dan wellicht nog heel wat appeltjes met zichzelf te schillen of krijgen uiteindelijk een heel vies koekje van eigen deeg.

Een volgende 2 daagse basiscursus zal hoogstwaarschijnlijk pas in het najaar gaan plaatsvinden, het is voor mij nog even aftasten wat mogelijk is, omdat ik dan ook ga starten met een leuke nieuwe opleiding: de opleiding tot babyconsulent!

De lichaamstaal en microsignalen workshop is gepland op vrijdag 20 februari en is vol  en de gelaatkunde bij kinderen staat voor nu gepland op vrijdag 27 februari a.s.

Komende woensdag geef ik een lezing in Maarheeze, waar ik erg veel zin in heb. Dus voor degene die dan komen: we zien elkaar dan en maken er samen een leuke avond van :-))!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten