woensdag 9 november 2016

Dubbelop? Identieke tweelingen en gelaatkunde

Dames Imme en Liv
Al lang had ik de wens een identieke tweeling karakterkundig te mogen analyseren. Ik kom ze namelijk veelvuldig in mijn leven tegen. Vroeger zat ik bij 2 identieke tweelingen in de klas, maar ook later in mijn leven bleven ze, tot op de dag van vandaag mijn pad kruisen en me boeien. Al op jonge leeftijd was ik gefascineerd van hun overeenkomsten EN van hun verschillen. Graag wilde ik weten waarin de verschillen zaten en waarom. En wat deze verschillen dan vertelden over ieder van de tweeling, afzonderlijk van elkaar.

Ook op mijn gelaatkunde pad deed het "tweelingen-fenomeen" zich opnieuw voor. Dankzij het enthousiasme van Laura is het me nu dan ook gelukt om tot een twin-analyse te komen van haar tweeling dochters, twee schatten van baby's: Liv en Imme!

Tweeling praatjes op het eerste gezicht

Er bestaan veel leuke tweeling weetjes, zo blijkt dat 25% van de identieke tweelingen gespiegelde fysieke kenmerken heeft. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld moedervlekken en haarkruinen. In de observaties die ik de afgelopen jaren deed is mij dit inderdaad opgevallen. Soms bij moedervlekjes, maar vooral ook dat bij de identieke tweeling er vaak één linkshandig is terwijl de andere rechtshandig is georiënteerd.
Wat mij verder is opgevallen is dat zij vaak aanvullende aangeboren karaktereigenschappen bezitten. Het lijkt er soms op dat zij elkaar nodig hebben om in balans te zijn en blijven. Voorbeelden hiervan zijn dat het ene kind van nature dominant is en beweeglijk, en de ander afwachtend en introverter van aard. Vaak is dan bij het introvertere kind dan tevens sprake van een minder weerstandvermogen (minder goed voor jezelf kunnen opkomen en trager herstel op celniveau.)
Met betrekking tot de lichaamstaal spiegelen tweelingen elkaar opvallend veel. Ook wanneer zij elkaar niet direct zien. Een mooi voorbeeld hiervan zie je op de bovenste foto, waarbij beiden dames zich enigszins verwonderen over mijn aanwezigheid met camera boven hun (staande op een stoel ;-)).

Imme en Liv, identiek en toch zo verschillend
Gelaatkundig zie ik bij identieke tweelingen ook op jonge leeftijd al duidelijke verschillen. Hierbij kan je denken aan verschillen in breedtelijnen in het gelaat, de vorm van het voorhoofd en subtiele verschillen van oog-, neus- en mondvormen. Eigenlijk is dat logisch. Naast het (bijna) identieke genen pakket heeft omgeving ook invloed op onze uiterlijke ontwikkeling. Denk hierbij aan alle unieke ervaringen die een mens op doet in zijn leven. Ook bij identieke tweelingen is dit verschillend. Veel zichtbare verschillen zijn zo op het oog minimaal zichtbaar, maar bij nader onderzoek toch opvallend verschillend. Hoe langer en vaker je ernaar kijkt, hoe beter je het gaat zien.

Ook de hoofdjes en snoetjes van de dames zijn op het eerste gezicht erg gelijkend. Zodanig dat het lijkt alsof het om hetzelfde kind gaat, alleen dan met een andere gelaatsuitdrukking. Op het tweede gezicht zien we echter duidelijke verschillen in breedtelijnen, voorhoofdvorm, oogopslag en mondvorm. De basale gezicht- en schedelvorm is sterk gelijkend. Het zijn de kleine details die het em doen!

Op het tweede gezicht

Naast het kijken naar het gezicht, is het de moeite waard om te kijken naar de aanleg van de schedels. Deze is deels genetisch bepaald. Dat maakt dat we regelmatig gelijke(nde) vormen terug zien bij één van de ouders. Schedelvorm geeft informatie over onze basis. Dus bij gelijkende vormen, zal er ook herkenning zijn tussen ouder en kind. In het geval van duidelijke vorm verschillen is de wederzijdse herkenning vele malen minder aanwezig. Regelmatig tref ik op consulten hier een reden aan voor conflicten tussen ouders en kind: men herkent letterlijk elkaars vorm niet. Iets waar niemand iets aan kan veranderen, het is wat het is. Wel is het mogelijk om je aan te passen als ouder aan de behoeften van het kind, zodat het zich optimaal kan ontwikkelen.

Kijk maar eens goed naar de verschillen die je waarneemt bij de tweeling van dit artikel. Ook bij hen spelen genetische vormen mee. Opnieuw is het ook hier al de omgeving die een rol speelt in te ontwikkeling van hun individualiteit.
Onder de foto's vind je de uitleg van hun overeenkomsten en verschillen.

Imme



Liv
Hieronder vind je een korte lezing van de zusjes met de verschillen die het duidelijkst zichtbaar aanwezig zijn.

Imme heeft duidelijk zichtbare natuurlijke dominantie, zij is daarmee het kind dat zich het gemakkelijkst zal laten zien naar buiten toe, ze is wat sneller over haar verlegenheid en onzekerheden heen. Waarschijnlijk zal Imme degene van de tweeling zijn die de ander in bescherming gaat nemen. Zij neemt het voortouw van de twee. Liv zal Imme volgen, vaak is dit al op jonge leeftijd zichtbaar, bijvoorbeeld in het spiegelen van elkaar. Liv volgt Imme hierin.

Beiden kinderen hebben een breed hoofd, gemeten tussen de vooroorpunten. Liv heeft een zichtbaar smaller hoofd dan haar zus. Dit geeft het weerstandsvermogen aan. Hoe smaller het hoofd, hoe meer tijd een lichaam nodig heeft voor celvernieuwing en het afvoeren van gif- en afvalstoffen. Dat maakt dat Liv waarschijnlijk meer slaapt of slaap nodig heeft dan haar zusje, aangezien afvalstoffen door de hersenen worden uitgewassen in de slaap. Een interessant wetenschappelijk naslagwerk hierover, vind je HIER.
Gelaatkundig is de vorm van de mond een opvallend detail. Imme heeft een zuinige mond, maar wel goed ontwikkelde lippen. Liv heeft smal ontwikkelde lippen. Lippen staan voor de wijze van communicatie, maar ook voor de reflexzones van de darmen die zichtbaar zijn in het gezicht. Liv's darmen zijn ook daadwerkelijk "anders" ontwikkeld dan moeder natuur heeft bedoeld!

Natuurlijk hebben zij ook veelovereenkomsten! Denk hierbij aan hun, in verhouding gezien, bredere hoofdvorm op de gebieden van waarneming, weerstandsvermogen en daadkracht. De kinderen ontvangen hiermee veel prikkels van buitenaf, zijn motorisch druk en kleine doorzetters! Ze zijn beiden gevoelig voor veranderingen, wensen veel duidelijkheid en veiligheid van ouders en omgeving en hebben beiden een goed ontwikkeld zijhoofd, wat staat voor het kunnen aangeven van grenzen door NEE te zeggen. Je kan je voorstellen hoe deze eigenschappen zich gaan vertalen in latere ontwikkelingsfasen ;-)

Tot slot wil ik nog kwijt dat ik heb genoten van het bezoek van de meisjes met hun schattige grote broer Milan en hun begeleiding! Graag wil ik mama Laura hartelijk bedanken voor de moeite die zij wilde nemen om mij te bezoeken, zodat deze blog tot stand kon komen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten