maandag 25 april 2016

In hun vormen leeft jouw geest? Gelaatkunde en je kind(eren).

Gelaatkunde is breed toepasbaar en voor vele doelen inzetbaar. Vaak maak ik er karakteranalyses mee, omdat mensen het leuk vinden om zichzelf beter te leren kennen, hun "inns en outs" te doorgronden en erachter willen komen welke talenten zij willen in gaan zetten in hun werk of de toekomst.
Ongeveer de helft van mijn consulten gaat over interactie met een ander en de conflicten die hierbij kunnen optreden. Die ander is doorgaans de partner of een van de kinderen van het gezin. Het is ongelofelijk mooi om dingen van jezelf terug te zien in je kind, maar soms ook ongelofelijk lastig omdat het je kan herinneren aan je eigen pijnpunten die jij je kind het liefst zou willen besparen.

Een beetje van jezelf....

Elk mens is een samensmelting van twee personen. Je krijgt van beiden ouders een genetisch-pakketje mee die samen bepalen hoe jij eruit ziet. Niet alleen de "looks" zitten hierin verstopt, maar ook karaktereigenschappen van je ouders en voorouders. Naast genen speelt ook de omgeving een hele grote rol in hoe jij op mag groeien als individu. In de regel geldt daarvoor: dat wat aandacht krijgt groeit, zowel in positieve als negatieve zin. Ons uiterlijk wordt mede bepaald door positieve en negatieve ervaringen die van invloed zijn op onze gezichtsspieren. Om een voorbeeld te noemen: iemand die veel teleurstellingen heeft gekend in het leven heeft vaak de mimiek gemaakt van teleurstelling, dat wil zeggen met de mond naar beneden. Uiteindelijk kan dit resulteren in een mond waarbij de mondhoeken naar beneden blijven staan. Onze emoties trainen als het ware ons gezicht.
Naast genen speelt dat wat je van jezelf vindt ook nog mee in de vormen van ons gezicht. Karaktertrekken die je ervaart als storend willen we als mens graag verbeteren. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je gaat ogen als een extravert persoon, terwijl je diep van binnen introvert bent.

Het leuke is dat wij als mens altijd opzoek zijn naar herkenning in andere personen. Dat is ook wat wij doen bij onze kinderen. Het is een feit dat wij eigenlijk graag onszelf terug zien in een ander omdat het een onzichtbare verbinding geeft van begrip voor elkaar! Je snapt wat de ander drijft, je begrijpt de doelen die de ander voor ogen heeft en zelfs de minder leuke eigenschappen zijn ook geen geheim. Zo werkt het ook met geliefden (lees daarvoor dit blogartikel). Kinderen die lijken op hun ouders kunnen het doorgaans goed met elkaar vinden om de bovenstaande redenen. Goed om te weten is dat ons gezicht slechts onze persoonlijke uiting naar de buitenwereld is. Dat wat wij graag willen laten zien. De basiskaraktereigenschappen liggen dieper verborgen en zijn zichtbaar aan onder andere hoofd- en lichaamsvormen. Mocht je gezicht dus geen match zijn, maak je vooral geen zorgen! Soms is het zo dat de directe uiting naar buiten verschilt, maar de basiseigenschappen wel danig overeen komen. Dan zal men elkaar uiteindelijk toch begrijpen, ondanks dat men zich op een verschillende manier manifesteert in het hier en nu.

Doe de test!

Hoe dat dan bij jou zit? Doe daarvoor de test en plak jezelf vast aan je zoon of dochter. Veel mensen gingen je al voor als verzoek op mijn facebook pagina (die ook zichtbaar is voor niet facebook gebruikers:-))!


De leukste en meest sprekende foto's plaats ik hieronder voorzien van reactie. Kijk en verbaas je hoe mooi de jongere variant van jezelf je past!

Sylvia van de Ven: "Wij zijn alle twee sensitief voelen elkaar goed aan maar blijf het bijzonder vinden dat Cas dat ook al zo goed kan verwoorden Binnen ons gezin hoeven Cas en ik nooit aan elkaar uit te leggen hoe we ons voelen. Ik denk dat Jos, mijn man, en mijn dochter weer meer het zelfde zijn".
Mirjam van Doorn: "Haha zelfde neus kin tanden.......... eng !!!!!"
 
Ellen Teeuwen: "O Peggy....ik zie dat niet....ik dacht bij deze alleen maar: o jeetje, wij worden er samen niet mooier op terwijl Lune en ik goed door 1 deur kunnen." (Red.: Nou Ellen ik zie het bij alle drie :-)) 

Maria Cupers: "Gelukt! Mijn moeder Mathilda en ik!"
Liesbeth Vaes- Kuijpers: "Ik kreeg zo vaak te horen dat de jongste zoon zoveel op me lijkt dat ik wel even moest reageren ;-) "
Claudia samen met haar moeder! Ook hier weer "één gezicht'!
Marli de Laat- van Hooff: "Zie nu pas hoe ze op elkaar lijken! Zonder bril nog duidelijker! Zelfs de haren vallen hetzelfde haha... Nou ga ik mijn dochtertje eens langs mijn broer houden aangezien iedereen beweert dat ze op hem lijkt. Ikzelf zie zoiets dus niet."

Nicole Szilagyi-Huizer: "Ze lijken toch meer op hun vader dan op mij denk ik".

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten