woensdag 22 oktober 2014

Ook door de volwassenheid heen stroomt de rivier van mijn jeugd. Gelaatkunde en het profielwerkstuk van Margriet en Janike

Een tijdje geleden werd ik verrast door een hele leuke mail van twee jonge dames, Margriet en Janike. Ze zitten in het examenjaar van het VWO in Zwolle en vroegen zich af of ik me wilde laten interviewen voor hun profielwerkstuk. Het profielwerkstuk (pws) is een verplicht onderdeel van het eindexamen voor VWO-leerlingen. Voor het werkstuk onderzoek je een onderwerp wat je zelf uit mag kiezen en aan een aantal gestelde voorwaarden moet voldoen. Natuurlijk was ik onmiddellijk enthousiast! Onze jeugd heeft de toekomst, ook wat betreft gelaatkunde. Daarnaast heb ik zelf warme herinneringen aan mijn middelbareschooltijd waarbij ik me nog heel goed kan herinneren dat het zo leuk en spannend kan zijn om je in zaken te verdiepen die voor jezelf nog onbekend zijn.
Ik hoefde dus geen seconde na te denken en stuurde een mail teug met een enthousiaste "JA". Zo gezegd werd er een afspraak gemaakt en verschenen de scholieren vandaag voor een middag vol informatie over gelaatkunde.

De diepte in...

Na onze kennismaking volgde een behoorlijk diepgaand interview met een filosofische inslag. De meiden hadden zich super goed voorbereid door middel van het lezen van artikelen op internet en mijn blog. Het is nog niet zo gemakkelijk om informatie te vinden over gelaatkunde in het Nederlands. Daarnaast zijn er veel oude artikelen op internet te vinden die een ratjetoe van informatie bevatten en niet altijd even betrouwbare informatie bevatten. Een voorbeeld daarvan is een website met een riedel aan oor- en neusvormen waarbij allerlei op zichzelf staande eigenschappen worden genoemd. Mijns inziens te simpel om dit gelaatkunde te noemen. Gelaatkunde is de kunst van het lezen van een heel mens en dus eigenlijk een onderdeel van de grotere leer: praktische mensenkennis. Het is echt erg belangrijk om naar het geheel te kijken van het hoofd en lichaam en niet alleen naar de gelaatstrekken, zoals dit wel vaak wordt gedacht. Vaak is het zo dat door bepaalde gecombineerde factoren een eigenschap wordt versterkt of juist verzwakt. Alleen de vorm van een neus of mond zegt dus vrij weinig, het gaat om het grotere geheel!

Twee gezichten in één oogopslag!

Na het interview was het natuurlijk tijd om ook wat zaken in de praktijk te gaan uitproberen! Ik zelf was heel benieuwd om te ervaren of beide dames ook al wat op hadden gestoken van mijn vrij uitgebreide uitleg tijdens het interview.
Een goede gelaatkunde "tool" is die van de gespiegelde halve zijden van het gezicht. Deze kennen jullie van mijn analyse blogs. Met het halveren, spiegelen en samenvoegen van een gezichtshelft krijg je, in één oogopslag, een heel duidelijk beeld van je eigen twee gezichten. In eerste instantie geeft elke helft een heel duidelijk en gevoelsmatig te interpreteren beeld weer. Beiden dames bekeken elkaar en zichzelf op deze wijze, wat leidde tot heel wat verfrissend grappige, bijdehante opmerkingen!:-)) De eigen analyses gaven duidelijk weer dat ze al veel hadden opgestoken van de uitleg, wat ik echt heel knap vind.
Na de knip-en-plak sessie kwam er een ander heel interessant item aan de orde: de guldensnede ook wel Phi genoemd. Bijna elk mens heeft een buitengewoon scherp gevoel voor deze vorm van schoonheid. Op het oog kunnen wij schoonheid al beoordelen en de oude meesters hebben veel van hun werken op deze wijze vormgegeven. In de schoonheidswereld wordt er zelfs gebruikt gemaakt van een masker dat is bepaald op basis van de gulden snede: het masker van Marquardt. De persoon van wie het gezicht "past" in het masker zou de ultieme schoonheid bezitten. Natuurlijk hebben we het masker losgelaten op zowel Margriet als Janike en ik kan jullie verklappen dat hun gezichten er niet onaardig ingegoten zaten!

Op 22 januari 2015 presenteren ze het profielwerkstuk op school en ben ik daar (als mijn MMC rooster het toelaat) een trotse getuige van!
Lieve dames, bedankt voor jullie gezellige bezoek! Fijn om te weten dat er al zoveel interesse is bij mensen van jullie leeftijdscategorie. Iets dat mij goede hoop geeft voor een mooie en wellicht wetenschappelijke toekomst voor de praktische mensenkennis.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten