dinsdag 27 juni 2017

Zonder doekjes, intiem en om in te verdrinken.....

Het gezicht spreekt boekdelen, klinkt het spreekwoord. Maar WAT spreekt er dan precies? Dat is de vraag die mij vaak wordt gesteld en waar ik ook vaak over na heb gedacht.
Mijn portret in het boek, levensgroot en best confronterend
Er is namelijk zoveel te zien aan een mens in het geheel. Dat betekent dat niet alleen ons gezicht een boodschap heeft, maar ook ons lichaam een verhaal met zich meedraagt. Dit is ook waar het "lezen" van een persoon begint. Pas daarna kijken we naar het gezicht en de vormen die te zien zijn aan de gelaatstrekken.

Voor mij persoonlijk spelen de wenkbrauwen, ogen en de mond een grote rol. Hier speelt zich ook met name de verbale- EN non-verbale communicatie af. Aan de oogstand, de ligging van het oog (diep of bol) en oogvorm is veel af te leiden over wat er schuil gaat in onze geest. Daarom ben ik zo ENTHOUSIAST over het prachtige "naked eye project". Hier heb je me vast al vaker over gehoord! (Klik anders maar eens HIER)! Gisteren laat in de middag mocht ik het boek ontvangen en de rest van de avond ben ik verdronken in de ogen van de mensen die erin te zien zijn. Levensgrote portretten, allemaal op een zelfde manier gemaakt: zonder zichtbare kleding en recht van voren: naakt, kwetsbaar met de ziel zichtbaar voor de kijker.

Wat ZIE je?

Hard versus zacht ©NEYEP
Veel is er te zien aan de kijkers, geen enkel oog is hetzelfde. De theorie hierachter lees je ook in het boek en dat is ook precies wat men ziet in de portretten uit het boek. Er worden namelijk 2 dezelfde gezichten afgebeeld: één met twee linker ogen en één met twee rechter ogen.Hier links zie je dan wat voor een indruk dat geeft bij mijn eigen hoofd: twee verschillende uitstralingen in het gezicht. In het boek kan je natuurlijk veel beter kijken, aangezien de gezichten dan op ware grootte zijn.

Ik kan je vertellen, ik vond het portret van mezelf best confronterend om naar te kijken en voel er van alles bij. Ik zou het zelf willen omschrijven als "zacht en berustend met vertrouwen" in het oog voor jullie rechts en "oplettend met stressfactoren" links te zien. Ik vond het best spannend om mezelf te laten fotograferen, maar door de prettige sfeer die werd gecreëerd rondom het knippen van de foto vond ik het eigenlijk ook prima en heb een geweldige middag gehad! Toch zie ik de aarzeling nog terug.

Ik heb de foto ook gepost op mijn facebook pagina en grappig is dat niet iedereen het verschil kon zien van de ogen. Iedereen kijkt dan ook op zijn of haar eigen wijze. Er is wellicht een bepaalde mate van "oog voor detail" voor nodig ;-).

Ogen openend! 

De materie in het boek is letterlijk ogen openend. De theorieën van de bedenkers van het project komen onder andere voorbij en die zijn ronduit boeiend. Om eerlijk te zijn ben ik daar met mijn nieuwsgierige geest vooralsnog snel doorheen gegaan omdat ik de overige ogen zo graag wilde ontmoeten en dat zijn er nogal wat!

Uitstralend of opnemend?© NEYEP
Voor mij werkt ogen lezen altijd heel fijn, ik hou ervan en kijk iemand heel graag lang in de ogen. Mijn ervaring is echter dat dit voor veel mensen spannend is en ook niet altijd welkom is. We zijn het niet zo gewend om te doen, maar geloof me....het is een aanrader! Wat een luxe is het dan om lekker te mogen staren naar de gezichten zonder schroom! Yes!!

De ogen raakten me. Ik blijf het bijzonder vinden dat de straalkracht van een oog zoveel kan vertellen over de innerlijke levendigheid en levenskracht. Het oog kan uitstralend of opnemend zijn en dit is zichtbaar gemaakt in het hele boek. Veel emoties zijn waarneembaar in de afzonderlijke portretten. Wat ik voorbij heb zien komen zou ik willen omschrijven als innemend, ondeugend, gevoelig, angstig, helder, verdrietig, beschermend, gelaten, wijsheid, hartzeer, confronterend, bewust, kwetsbaar, openhartig, gespannen, nieuwsgierig etc etc. Voor elke foto is er wel een bijpassend gevoel wat mij betreft. Ieder portret is in mijn beleving een visuele weergave van een persoonlijk levensboek. Zonder doekjes, intiem en om in te verdrinken....keer op keer.......



Wil jij dit ook zelf ervaren? Het boek is nog te bestellen op:
http://nakedeyeproject.com/webshop/

Mocht jij het hebben? Laat me graag weten wat je ervaart!
gelaatkunde@outlook.com








Geen opmerkingen:

Een reactie posten