vrijdag 20 maart 2015

Onuitgesproken zaken van de mens? Gelaatkunde onthult!

Gelaatkunde, het blijft leuk en jaaaaa! Ik kan er nog steeds uren (eigenlijk dagen) over praten. Degene die mij regelmatig zien en spreken zullen er soms zelfs wat flauwtjes van worden (sorry....), maar ik garandeer je dat een terrasje met mij een aanrader is :P

Ik krijg regelmatig leuke en bijzondere vragen en mensen doen nog regelmatiger leuke en bijzondere aannames over mijn "gelaatskunsten". Zo denken mensen bijvoorbeeld dat ik hun gedachten kan lezen en hoe meer dat zij dat denken, hoe meer ik kan zien in hun snoet ;-) Je gezicht is namelijk een zeer dynamische weerspiegeling van je ziel, dat wat in in je hoofd "leeft".
Prachtig toch eigenlijk om te weten dat ons systeem zulke subtiele signalen afgeeft. En weet je...deze signalen vangen wij allemaal op, hetzij zonder het zelf te beseffen. Elk individue kan dus eigenlijk "gewoon" gezichten lezen met alles erop en eraan. Je voelt het...of ziet het aan iemand maar je kunt er gewoonweg niet de vinger opleggen!
Het leren analyseren van een persoon is voor veel mensen dan ook een ware eyeopener. Ze leren te verklaren wat ze voelen en zien!

Open je ogen en spits je oren!

Dat is heel hard nodig met het analyseren. Ons gezicht is vliegensvlug, met bijvoorbeeld microsignalen. Microsignalen is één van de grote uitdagingen van het lezen van een gezicht. Vaak zijn er hele subtiele of zeer korte expressies te zien op het moment dat een persoon spreekt. En zelfs bij het houden van je mond, geeft de huid in het gezicht gewoon het antwoord. Hartstikke eng, vinden veel mensen die weten dat je deze kunst verstaat. En het grappige is dat juist DAT zo goed meewerkt. Onder invloed van het stresshormoon wordt je huid namelijk nog gevoeliger voor verkleuringen. (Dat jullie het weten :-)

Microsignalen is weliswaar belangrijk om te kunnen duiden, maar een karakteranalyse is natuurlijk veel meer dan dat. Voor een goede analyse kijken we naar een héél persoon d.w.z. holistisch. Van het grote geheel van het hele lichaam, naar steeds kleinere (gelaats)aspecten.
Samen met mijn gelaatkunde maatje Theo, heb ik een schema ontwikkeld om iemand snel en effectief te analyseren. De test met dit schema heb ik gedaan met een stel toppers; een aantal van mijn collega's van de kinderafdeling. Dit was een hele bewuste keuze.
Als kinderverpleegkundige ben je namelijk gewend om heel goed te kijken naar mensen. In ons geval, naar kinderen (en ouders!). Zoals iedereen zal begrijpen, kunnen kinderen doorgaans niet goed vertellen wat er scheelt aan hun lichaam. Pijn, ongemakken, angst.....het is te zien en te voelen, maar het verwoorden is voor een kind een hele klus. Zeker als ze nog erg jong zijn. Hoe jonger het kind hoe moeilijker. Je zal als hulpverlener dus extra je waarneming trainen, vaak met goed gevolg: je wordt steeds beter in het zien van subtiele veranderingen! Natuurlijk geldt bovenstaande nog voor veel meer beroepen! Denk hierbij aan artsen, psychologen, politieagenten, rechercheurs, personal trainers of leerkrachten.

Hoe kijk je dan schematisch naar mensen?

Dat is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Iedereen doorsnee persoon kan waarnemen en observeren, of kan het leren. Echter....ieder heeft zijn kwaliteiten! Mijn partner zegt altijd gekscherend: "iedereen kan pianoleren spelen...maar niet iedereen is Wibi Soerjadi". Je moet het dus ook wel een beetje kunnen zien, of misschien moet ik zeggen DURVEN zien!

Het basisschema bevat verschillende onderdelen, die je zal kunnen herkennen uit vorige blogs. Dus voor wat verdieping kan degene die wat minder ervaren is in "snoetenkijkerij" zich gerust storten op de zoekfunctie van mijn blogsite (kan alleen op de pc pagina!)

Basisschema praktische mensenkennis
1. Archetype en sociaal masker (humeur)
2. Kiemblad verdeling (structurenleer)
3. De richting van de energie van hoofd en lichaam (krachtrichtungsordnung)
4. Hoofd versus lichaam.
5. Hoofdvormen en verhoudingen
6. Gezicht versus achterzijde hoofd
7. Gelaatstrekken en hun vormen
8. Lichaamstaal en microsignalen
9. Huidsignalen (o.a. dynamische verkleuringen)

Om te leren duiden en herkennen wat je ziet, heb je natuurlijk ook informatie nodig vanuit de praktische mensenkennis. Dat is precies wat je leert op de basiscursus. In deze twee dagen krijg je hele mooie tools mee om zelf mee aan de slag te kunnen. Let wel....na twee dagen kun je het gaan leren toepassen en herkennen. Je kunt met de het naslagwerk en je aantekeningen erbij verklaren wat je ziet. Een goed en volledig kloppend profiel van iemand leren maken kost echter heel veel oefening en zul je ook verdieping nodig hebben op de basisvaardigheden binnen de gelaatkunde. Ik mag niet vergeten te vertellen dat het van groot belang is dat je als "lezer" ook goed mag weten wie je zelf bent, want een feit blijft dat wij anderen bekijken vanuit ons eigen wezen. Soms kan onvoldoende zelfkennis zelfs een analyse vertroebelen.

Masterclass gelaatkunde

Mensen die de basiscursus hebben afgerond hebben voldoende kennis om het basisschema met alle erbij behorende details toe te kunnen passen. Toch weet ik uit eigen ervaring dat het juist heel fijn is om groepsmatig te oefenen hiermee zodat je meteen ook de vaardigheid kan verankeren, vooral als je er zelf in de praktijk ECHT mee aan de slag wilt!
Het meest ideaal is dat je schematisch zo goed oefent, dat de volgorde van het maken van een analyse als het ware een tweede natuur wordt. Daarom heb ik besloten een kleinschalige masterclass "analyseren" te organiseren op 10 April a.s. ook deze keer in de prachtige locatie van de Brabantse Kluis.
Deze masterclass is geschikt voor mensen die al meerdere lessen gelaatkunde hebben gevolgd en bij voorkeur een basiscursus hebben gevolgd. Voor meer informatie hierover klink je hier. Er zijn nog slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten