woensdag 17 december 2014

Wat speelt zich af in de krochten van jouw kasteel? Gelaatkunde weet meer...

Deze keer heb ik besloten om een blog te schrijven over wat mij als gelaatkundige zoal bezig houdt. Vaak worden er namelijk allerlei interessante vragen aan mij gesteld, die ik in een blog eigenlijk nooit behandel. Aangezien de interesse voor gelaatkunde nog steeds groeiende is, lijkt het mij nu de tijd om jullie eens wat meer inzicht te geven in de ins en outs van mijn vak.

Na vandaag wordt jouw leven nooit meer hetzelfde!

Dit is een van mijn veel gebruikte uitspraken in het kader van gelaatkunde. Gelaatkunde geeft namelijk een nieuwe, of eigenlijk andere, kijk op een mens. Een manier van kijken die de gemiddelde mens niet kent. Het is een optelsom van lijnen en vormen van het hele lichaam in samenspel met het hoofd. Het is dus geen kwestie van het uit je hoofd leren van 8 soorten neuzen en mondvormen, zoals men soms wel eens schetst op een aantal (verouderde) sites.

Regelmatig krijg ik berichten met één enkele foto en de vraag of ik deze kan analyseren. En al zou ik dat willen, het is onmogelijk een volledig profiel te schetsen op grond van één enkel beeld. Sowieso ben ik persoonlijk al helemaal geen fan van online analyses. Ik zeg hiermee niet dat dit onmogelijk is hoor. Want zoals jullie kunnen zien in mijn analyseblogs, kun je mensen vragen om foto's te sturen van alle hoeken van hun hoofd en gezicht en een totaal foto.
Ikzelf ben echter voorstander van levend beeld. Ik wil zien én voelen hoe een persoon zich manifesteert. Want voor mij is gelaatkunde niet alleen het duiden van vormen in het gezicht, al doet de term dat wel vermoeden natuurlijk. In elk mens heersen allerlei onzichtbare processen. Emoties is daar een voorbeeld van. Tijdens een gesprek laten mensen doorgaans veel energieveranderingen zien. Met energieveranderingen heb ik het niet over een aura, maar bijvoorbeeld over innerlijke verandering van spierspanning, chemische processen en stressfactoren.
Hoe heftiger de emotie van een persoon, hoe duidelijker deze zichtbaar EN voelbaar zal zijn in de taal van ons lichaam en de microsignalen in het gezicht. Vooral een onderdrukte emotie geeft een duidelijk zichtbaar beeld. In het gezicht zijn dan vaak allerlei verkleuringen in het gelaat waarneembaar. Verkleuringen die komen en gaan, al naar gelang de gemoedstoestand van de persoon. Tijdens het analyseren van een persoon is dat één van de zaken die mij veel informatie kan geven. Eén van de voorbeelden die je zelf zal herkennen zijn de rode vlekken aan de zijkanten van de nek, een rode kin of het verschijnen van een rodere neus(punt). Inderdaad, gelaatkunde is dus een vorm van het zogenaamde "cold reading".

Dashbord

Dat is zoals mijn lerares Anette Müller een gezicht vaak noemde: het dashbord van het lichaam. Hoofd en lichaam leveren doorgaans verschillende impulsen. Wij mensen zoeken regelmatig lichamelijke- en geestelijke grenzen op, of we gaan er "gewoon" overheen. Dit geeft stress in het lichaam. Stress zet allerlei chemische processen in gang zoals het vrijkomen van adrenaline en cortisol en het heeft een invloed op onze bloedsuikerspiegel. In de gezondheidsleer van de praktische mensenkennis, de pathofyiognomie, stelt men dat het gezicht kan laten zien dat er processen in het lichaam niet goed verlopen. Ons gezicht is dus letterlijk de spiegel van onze gezondheid.
In het geval van stress zul je heel snel (subtiele) rode verkleuringen zien ontstaan. Bij langdurige stress zullen de verkleuringen zich manifesteren als pigment en/of lijnen en rimpels. Het is algemeen bekend dat stress enorm huid verouderend is.

Naast het waarnemen van stress laat het gezicht onder andere stofwisselingsprocessen, bloedsomloop en gesteldheid van verschillende organen zien. Elk orgaan heeft namelijk zijn eigen levensenergie; de Ki, Chi ofwel Helioda en kent processen van onderenergie, overenergie en natuurlijk, balans.

Het gezicht geeft vaak al ver van te voren aan wanneer er aandacht besteed zou mogen worden aan bepaalde lichamelijke of geestelijke factoren. Een mooi voorbeeld daarvan zijn rode bovenste oogleden bij geestelijke stress of overbelasting. Bij het negeren van de oorzaak, zal het lichaam zich steeds duidelijker uiten en kunnen deze vlekken zich bijvoorbeeld ontwikkelen tot (chronisch) eczeem. Nu graag niet gaan denken dat bij u bij oogeczeem meteen in de ziektewet moet omdat u een burn-out heeft....één ding is géén ding en het is dus echt geheel onmogelijk op grond van één symptoom een diagnose te gaan stellen. Daar is heel wat meer voor nodig! Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken!!

Geen nieuws is goed nieuws?

Dat is zoals gelaatkunde werkt. Want als het goed is, vertelt een gelaatkundige je eigenlijk helemaal niets nieuws over jezelf. Of het zou zo moeten zijn dat je zelf niet goed op de hoogte bent van je eigen karakter..... In de regel kennen mensen zichzelf heel goed, maar wat wij als persoon aan gedrag laten zien naar de buitenwereld, kan helemaal wat anders zijn. Soms hebben mensen namelijk door negatieve ervaringen met de buitenwereld geleerd dat een bepaalde karaktereigenschap niet wordt gewaardeerd. Deze aangeleerde overtuiging zorgt er dan voor dat men zich ogenschijnlijk wat anders openbaart, uit zelfbehoud.

Het is niet zelden dat binnen bijvoorbeeld een vriendinnengroep, een persoon geanalyseerd wordt en er een aantal vriendinnen de beschrijving niet kunnen plaatsen. De persoon zelf bevestigt doorgaans dan toch dat het klopt wat er wordt verteld. Ik roep vaak plagend aan het begin van zo'n sessie dat ik ga rondkijken in de krochten van hun mooie kasteel, want daar vind je gewoonlijk de verborgen schatten EN geheime wapens ;-) Zulke sessies zijn vaak ontzettend leuk en waardevol voor de onderlinge vriendschapsband en ik heb niet zelden prachtige taferelen van verdiepende vriendschappen zien ontstaan door het naar boven halen en voorzichtig afstoffen van deze, soms tientallen jaren, verborgen kasteelgeheimen.....

Gelaatkunde is niet moeilijk om te leren, maar zonder veel oefenen is het bijna onmogelijk om de techniek goed onder de knie te krijgen. Het is een feit dat bijna iedereen die hoort wat gelaatkunde nou werkelijk inhoudt, nog beter begrijpt dat het uiterlijk slechts één kant is van het mens zijn!


Voor degene die het leuk vindt om een keer een openbare lezing over gelaatkunde bij te wonen, is daar op woensdag 28 januari een gelegenheid toe in:

Zalencentrum `De Smeltkroes`
Kijkakkers 1
6026 ER Maarheeze

De lezing start om 20.00 uur en duurt tot 22.00 uur.
De kosten voor entree bedragen 10 euro en de volledige opbrengst van de evenement zal beschikbaar gesteld worden aan stichting Angelwings van Annelies Aarts.

Inschrijven voor deze avond is gewenst en kan door middel van het sturen van een mail aan:
info@anneliesaarts.com

Vol=vol!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten